سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که ما أهل‏بیت را دوست گیرد ، درویشى را همچون پوشاک بپذیرد [ و گاه این سخن را به معنى دیگر تأویل کنند که اینجا جاى آوردن آن نیست . ] [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط mohamad mahdi ebadi در 89/6/8:: 2:34 عصر
در آیه سوم سوره «دخان»، شبی فرخنده و مبارک نام گرفته و سوره «قدر» در بزرگداشت آن نازل شده است. شبی است که در آن قرآن نازل شده و فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر کارى (که مقرر شده است) فرود می‌آیند. این شب که تا دم صبح صلح و سلام و از هزار ماه ارجمندتر است، شب قدر خوانده می‌شود. «قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است. اما معناى اصطلاحى واژه «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن. به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد.

استاد مطهرى از این رو در تعریف قدر مى‏ نویسد:... قدر به معناى اندازه و تعیین است... حوادث جهان... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.

 

در شب قدر، همه امور عالم اندازه‌گیری می‌شود و به تصویب حجت خدا در هر زمان می‌رسد. دقیقاً معلوم نیست شب قدر کدام شب است؛ گروهی آن را در طول سال محتمل می‌دانند و بسیاری در ماه رمضان. بیشتر مسلمانان آن را یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان می‌دانند که در بین شیعیان شب بیست و سوم معروف‌تر است. بنابر روایات، روز قدر هم به اندازه شب قدر ارجمند است. دعا و استغفار در این شب، وظیفه دانسته شده و رسول خدا (ص) بر دعا در آن و طلب عافیت از خداوند تأکید فرموده است.

 


کلمات کلیدی :