سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانشش را در نهان به کار نبندد، درعیان رسوایش کند . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط mohamad mahdi ebadi در 89/6/8:: 2:30 عصر

اورتگا:
سیاست آمریکا سیاست تجاوز، تهدید و کودتا است
جام جم آنلاین: رئیس جمهور نیکاراگوئه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه با تاکید بر آنکه جهان در حال تغییر است اما سیاست‌های آمریکا تغییری نمی‌کند تصریح کرد: سیاست آمریکا سیاست "تجاوز "، "تهدید " و "کودتا " است.

به گزارش فارس، "دانیل اورتگا " رئیس جمهور نیکاراگوئه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی راشاتودی اعلام کرد که سیاست‌های استعمارگرانه آمریکا در آمریکای لاتین می‌خواهد این منطقه را به حیات خلوتی برای پایگاه‌های نظامی خود تبدیل کند و زمان آن فرا سیده است که کشور‌های آمریکای لاتین با هم در برابر سیاست تجاوزگرانه [کشور‌های بیگانه] متحد شود.

اورتگا با اشاره به اینکه کشور‌های آمریکای لاتین هیچگاه روی آرامش را به خود ندیده‌اند، افزود: کودتای هندوراس ضربه‌ای محکم برای تمام کشور‌های این منطقه بود چرا که چند هفته پیش از این رویداد من دیداری را با "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا در کشور "ترنیداد و توباگو " داشتم و وی در این دیدار وعده داد که کشورش عصر جدیدی از روابط را با کشور‌های منطقه آمریکای لاتین آغاز کند اما وقوع کودتا در هندوراس بر خلاف تمام نیات و اهداف سیاست جدید اوباما در منطقه و مردم آمریکای لاتین بود.

وی افزود: اگر نیرو‌های آمریکایی قادر هستند چنین کودتاهایی را به راحتی سازماندهی و انجام دهند پس ما چگونه می‌توانیم درباره آینده این منطقه اظهار نظر کنیم. برخلاف آنچه که اوباما درباره آغاز روابط جدید با آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب وعده داده است، ارتش آمریکا قدرت نظامی خود را در هر کجا که بخواهد، مستقرمی‌کند.

رئیس جمهور نیکاراگوئه با اشاره اینکه گفت‌وگوها بین آمریکا و کشورهای این منطقه باید مبتنی بر واقعیت‌های عینی آمریکای لاتین باشد افزود: رئیس جمهور آمریکا در ترنیداد و توباگو وعده داد که روابط آنها باید مبتنی بر احترام متقابل باشد اما چه کسی می‌تواند چند هفته پس از آن نقش آمریکا در کودتای هندوراس را توجیه کند؟ چه کسی می‌تواند حمایت آمریکا از دولت جدید در هندوراس را توضیح دهد؟

وی با بیان اینکه آمریکا در ذات و ماهیت خود هیچ تغییری نکرده است و با قدرت نظامی و اقتصادی خود همچنان به سیاست‌های استعمارگرایانه و زیاده‌خواهانه خود ادامه می‌دهد ، ‌تاکید کرد: "جهان در حال تغییر است اما سیاست‌های آمریکا تغییری نمی‌کند ". این مشکل نه تنها مردم آمریکای لاتین بلکه تمام جهان را دربرمی‌گیرد.

اورتگا با تاکید بر تداوم سیاست‌های پیشین مقامات آمریکایی، تصریح کرد: سیاست مقامات آمریکایی، سیاست تجاوز‌گرایی، تهدید و کودتا است که از آن می‌توان به عنوان سیاست چماق و هویج یاد کرد.

وی با تمجید از ایستادگی؛ مقاومت و شکوه ملت‌های آمریکای لاتین دربرابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا اعلام کرد که آمریکایی‌ها بیشرمانه درباره این سیاست خود سخن می‌گویند و در سخنرانی‌های خود نظرات و ارزیابی‌های خود درباره اینکه یک دولت دموکراتیک است یا خیر به راحتی بیان می‌کنند.

رئیس جمهور نیکاراگوئه نسبت به احتمال وقوع کودتا در یکی از کشور‌های آمریکای لاتین هشدار داد و افزود: هم اکنون آمریکایی‌ها توان کودتا در کشور‌های آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه، ونزوئلا، کوبا و ونزوئلا را ندارند. من معتقدم که اگر آنها توانایی کودتا را داشتند حتما اقدام می‌کردند. آنها نمی‌توانند بر نیروی ارتش و پلیس خود اتکا کنند و دستگاه نظامی برای تحریک کودتا در این کشور‌ها را ندارند.

اورتگا با همیشگی دانستن خطر کودتا {از سوی آمریکا} در منطقه آمریکای لاتین تنها راه برون رفت از این وضعیت را اتحاد و همگرایی کشور‌های آمریکای لاتین دانسته و تاکید کرد: "سیاست اصلی آمریکا سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن " است و اگر کشور‌های آمریکای لاتین متحد شوند از اقتدار بیشتری برخوردارند و همچنین فرصت‌های بیشتری را برای احترام به یکدیگر به دست خواهند آورد.

وی با اشاره به تفاوت‌ها و مشابهت‌های بسیار در بین ملت و دولت‌های آمریکای لاتین، تهدید تجاوز نظامی آمریکا به منطقه را از نقاط مشترک بین کشور‌های آمریکای جنوبی دانست و تاکید کرد: ما هرگونه طرح و توطئه علیه دولت‌های آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و هندوراس را محکوم می‌کنیم و خواستار لغوتحریم‌های آمریکا بر کوبا هستیم.


کلمات کلیدی :